نماز مسافر در اماکن مقدسه چهارگانه از دیدگاه فقهای امامیه
نویسندگان
چکیده
آنچه مسلم است حکم نماز مسافری که قصد 10 روزه اقامت ندارد قصر است اما استثنائاتی در این مسأله وجود دارد که از آن جمله است نماز خواندن در اماکن اربعه(مکه- مدینه- مسجد کوفه -حائر حسینی) که در این مورد مباحث استدلالی زیادی مطرح است و از آنجایی که اقوال فقهای شیعه در این باب مختلف است در این مقال اقوال مهم مورد بررسی قرار گرفته است. بی گمان منشاء اختلاف فتاوای فقها در این مورد اختلاف استنباط آنان از روایات و ادله وارده می باشد. در این بحث فقها عمدتاً به سه گروه تقسیم می شوند: عده ای معتقد به قصر نماز هستند، گروهی قائل به اتمام نماز و گروه سوم قائل به تخییر با افضلیت اتمام صلاه در این اماکن هستند که پس از بررسی مستندات نظرات هر گروه اقدام به جمع بندی آنها شده است.
منابع مشابه
نماز مسافر در مکانهای چهارگانه (2)
بخش نخست این نوشتار در شماره 72 از نظر خوانندگان میقات حج گذشت وعده کردیم که ادامة آن را در شماره 73 منتشر کنیم لیکن از آنجا که شمارة یاد شده به مقالات اسرار و معارف حج اختصاص یافت و با عنوان «ویژه نامه» منتشر گردید، ناگزیر شدیم قسمت دوم را در این شماره به شما گرامیان تقدیم کنیم:
متن کاملمالکیت معدن در فقه امامیه با رویکردی به دیدگاه فقهای مذاهب چهارگانه اهلسنت
در باب مالکیت معادن بین فقهای امامیه اختلاف نظر وجود دارد؛ گروهی گفتهاند که معادن مطلقاً، جزئی از انفال محسوب میشوند. مهمترین دلیل مورد استناد آنها روایات میباشد. گروهی از فقها که به نقل از صاحب جواهر مشهور فقها هستند، معادن را از مباحات عامه میدانند؛ که این دسته از فقها به عمومات قرآن، روایات خمس، سیره و اصل تمسک کردهاند. برخی از فقها قائل بهتفصیل و تبعیت معادن از اراضی شدهاند، که مهمتری...
متن کاملاشتراط عدالت وصی در وصایت عهدی از دیدگاه فقهای امامیه
فقیهان امامیه از گذشته تا کنون در مورد اشتراط عدالت وصی در وصیت عهدی، با هم اختلاف نظر داشته و دارند. برخی آن را شرط صحت وصیت دانستهاند و برخی در صحت یا عدم صحت وصیت،آن را بیتأثیر میدانند. در این میان نظرهای دیگری نیز مطرح شده است که بررسی آنها در بسیاری از موارد راهگشا خواهد بود. با توجه به اینکه این مسئله، ثمرات علمی و عملی بسیار دارد و در صورت پذیرش هر یک از این دو دیدگاه، تلقی ما از وصی...
متن کاملبررسی حکم منجزات مرض موت از دیدگاه فقهای امامیه
"مرض موت"، وضعیت فرد بیماری است که عارضه بیماری او سبب میشود که دارفانی را وداع گوید. تاثیر این وضعیت بر "منجزات" وی مورد اختلاف فقها قرار گرفته است. برخی از فقها، منجزات را مانند وصیت دانستهاند، ولی برخی دیگر به این تحدید معتقد نبوده و بر آزادی عمل بیمار را همچنان که در زمان صحت او وجود داشته است؛ تأکید نمودهاند. در هر حال، هر کدام برای عقاید خود دلایلی ابراز داشتهاند که بررسی و نقد این دل...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
پژوهش های فقه و حقوق اسلامیجلد ۹، شماره ۳۱، صفحات ۱۶۵-۱۸۲
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023